Sunday, October 18, 2009

Lagenda 13-Pulau Tioman itu adalah Seri Pahang

Setelah melihat Seri Kemboja tidak keluar-keluar dari tempat persembunyiannya...Seri Pahang pun beredar dari situ dengan pengawal-pengawalnya ....beredar untuk ketempat pertapaannya....di dalam keadaan cedera parah.Dalam perjalanan pulang Seri Pahang berjalan amat perlahan sekali...mungkin kecederaannya terlalu parah.Berfikir juga Seri Pahang keadaan musuhnya...juga saudaranya...Seri Kemboja ...keadaan parahnya lebih teruk lagi....daripadanya.Deangan berlumuran darah Seri Pahang pun beredar dari situ...dan sepanjang perjalanannya teringat akannya....samaada ingin kembali ketempat pertapaannya atau meneruskan perjalanannya keseberang berjumpa dengan Seri Daik...menetap di situ untuk mengubati penyakitnya. Sekiranya ia kembali ke tempat pertapaannya ia mungkin akan membawa kemusnahan pada tempat pertapaannya ...membawa kemusnahan untuk kali kedua....tempat negeri yang disayangi.

Akhirnya Seri Pahang mengambil keputusan untuk meneruskan perjalanannya kembali ketempat perguruannya....di Palembang berjumpa dengan Seri Daik. Itulah jiwa seorang pemimpin ....walaupun pun kuat...tetapi tidak mahu membawa kemusnahan terhadap negerinya. Ia pun meneruskan perjalanannya di dalam keadaan yang semakin lama semakin lemah. Semasa tiba di kawasan pertapaannya ia menyuruh para pengawalnya pulang memberitahu hal kecederaannya....hanya beberapa pengawalnya sahaja yang mengikutnya meneruskan perjalanannya. Pergerakkan Seri Pahang semakin lemah.....darah banyak yang keluar...kecederaan di kepalanya semakin parah....digagahinya untuk meneruskan perjalannya....semakin ia melangkah....semakin tiada tenaga....dan akhirnya berhenti....untuk menjelma menjadi manusia siapakah yang akan membantunya ditengah-tengah laut yang terbentang luas....akhirnya ia mengambil keputusan biarlah ia mati dengan jasadnya sebagai naga...keadaannya amat parah...nafasnya tersekat-sekat....menandakan ia sedang nazak...berhentinya ia betul-betul berhadapan dengan Pulau Aur di Mersing...Johor......menunggu saat-saat kematiannya. Sempat ia berpesan kepada pengawalnya....sekiranya ia mati...anak isterinya dan seluruh keluarganya di minta menetap di badannya....maka pengawal-pengawalnya membawa berita tentang keadaan Seri Pahang. Mendengar akan berita itu, berduyun-duyunlah pengawal, makhluk-makhluk dari tasik Cini keluar untuk memberi penghormatan terakhir kepada Seri Pahang. Dengan linangan air mata isteri...anaknya seorang Puteri...dan keluarganya memberi penghormatan terakhir kepada Seri Pahang.

Keadaan Seri Pahang semakin nasak...akhirnya ia menghembuskan nafasnya yang terakhir....dengan jasadnya seekor naga...kematiannya ditangisi oleh penghuni-penghuni samaada di laut ataupun di darat....setelah mati serta merta jasadnya menjadi batu...bersemadilah Seri Pahang seperti sebuah pulau yang berada ditengah-tengah lautan luas....dan sekarang Pulau itu dikenali sebagai Pulau Tioman.

Berita kematian Seri Pahang....telah diketahui oleh Sultan Pahang yang memerintah pada masa itu...ia pun menintahkan segala rakyat jelata....mendoakan supaya roh Seri Pahang ditempatkan golongan yang baik....dan mulia. Penuh adat istiadat di raja dalam mengadakan kenduri...mendoakannya. Saudaranya Seri Gummum juga mendapat berita tersebut.....merasa amat sedih sekali....menyimpan satu niatapabila ia keluar nanti..... apabila ia tamat dari pertapaanya.....akan mencari Seri Kemboja, akan meneruskan niat Seri Pahang yang gagal dalam memusnahkan Seri Kemboja. Begitu juga Seri Daik ....merasa amat murka...tetapi apakan daya ia tidak dapat bergerak...dan membantu Seri Pahang.
Inilah gambar kepala Seri Pahang.....daik yang bercabang tiga adalah menyamai daik yang berada di Gunung Daik.....merupakan chula seekor naga. Saya berkesempatan melawat Pulau Tioman.....sebanyak tiga kali. Sempat saya melihat di hadapan Pulau Tioman batuan yang berwarna putih ....terpampang wajah seseorang ....lengkap dengan makhota....berjanggut....begis ....matanya tajam menjeling keatas kami ....seolah-olah melihat bot kami.Sempat saya menghadiahkan fatihah kepadanya....selepas memberi salam. Begitu juga beberapa penyelam dari Jepun....yang pernah menyelam ke dasar Pulau Tioman....mendapati ada empat batuan yang keluar dari pulau Tioman dan mengatakan ia seolah-olah berbentuk kaki seekor naga. Banyak mitoss dari cerita penduduk tempatan yang menceritakan Pulau Tioman....salah sebuah pulau yang tercantik di dunia....Pulau yang menjadi sebuah lagenda kehidupan Seri Pahang....Pulau yang sekarang ini menjadi sebuah Pulau pelancongan yang terkenal di Malaysia dan juga di dunia

6 comments:

  1. assalammualaikum

    yang en halim nampak pada batu tu siapa? seri pahang ke?...atau jin ?
    takut lah pulak

    ReplyDelete
  2. Salam Ceek...saya pun tak tahu....itu seri pahang ke atau jin...tapi pada paparan di batu itu seperti wajah seseorang...badannya tiada...sempat saya mengambil gambar video....tapi pada masa itu saya dengan rombongan Jabatan Alam Sekitar...kamera yang saya gunakan itu kamera dari Jabatan Alam Sekitar...kalau ada mungkin tersimpan di sanalah gambar itu....ini adalah cerita dari mulut ke mulut datuk nenek moyang kita...cerita yang dikatakan mitoss...tapi ada pengajaran yang baik buat kita...yang hidup...akan saya terangkan dalam sinopsis lagenda seterusnya...he he he

    ReplyDelete
  3. Ini petikan dari Chini Lake-Wikipedia....
    The lake offers tranquil and peaceful surroundings steeped in myths and legends that have remained unexplained to this day. According to an Orang Asli legend, the lake is inhabited by a dragon called the Naga Seri Gumum (sometimes referred to as "Malaysia's Loch Ness Monster"). It is believed to contain an ancient sunken Khmer city at the bottom of the lake.1

    ReplyDelete
  4. Hebat juga cerita asal usul Pulau Tioman ni. Rupanya selama ini kita berada di atas batang tubuh seekor naga yang satu waktu dahulu boleh menjelma juga sebagai manusia. Jadi bila berada di Pulau Tioman jangan lah nak pacak-pacak kayu di atas pulau.....takut nanti terkeluar darah merah dari jasad Seri Pahang. hehehe

    ReplyDelete
  5. sedih pula baca kisah seri pahang ni..raja yg sgt baik..diharap roh nya di rahmati oleh Allah..kan time tu islam x sampai lagi ke tanah melayu

    ReplyDelete
  6. Ank kelahiran tioman ni....sy xpnah tau pon ttg cerita ni... thanx 4 share.....

    ReplyDelete